Gravid/efterfødsel

Inkontinens i graviditeten

Ofte begynder det at være svært at holde på vandet i den sidste 1/3 af graviditeten. Risikoen er stor for at inkontinensen vil følge dig efter din fødsel og i fremtiden. Knibeøvelser i graviditeten vil sørge for at din bækkenbund er både stærk og smidig. Det er vigtigt at slappe af i bækkenbunden mellem knibene. Det bliver ikke svært at føde, selv om du træner din bækkenbund i graviditeten. Bækkenbundstræning vil give dig en god kontakt til dit underliv, så du også bliver god til at slappe af, når du skal føde.

Bækkensmerter i graviditeten

Begynder du at få smerter fra bækken/lænd eller kønsbenet, så kom I tide. Få lært at bevæge dig på en måde, så smerterne ikke tiltager unødvendigt og bliver en belastning i resten af din graviditet. Smerterne fra bækkenet giver ofte overspændte muskler i inderlårene og balderne.  Disse spændinger vil forværre din smerteoplevelse. Du vil blive instrueret i trænings øvelser og strækøvelser, som du kan lave hjemme og på den måde holde dine muskler så stærke/smidige og smertefri som muligt. Behandlingen suppleres med muskelafslappende massage, strækøvelser og evt. tapning af bækkenet og de overspændte muskler.

Efter fødslen

Efter din fødsel skal du have fokus på den gode kropsholdning, at genoptræne din bækkenbund samt træning af dine muskler rundt om bækkenet, core-musklerne. På den måde undgår du inkontinens, tyngdefornemmelse, fornemmelse af åbenhed, ryg og bækkensmerter samt rectus diastase (adskilte mavemuskler)